Timrå gymnasium
Timrå gymnasium

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Gå till profilsidan för $userIdentityName
    300

    Hundratals växter har förbättrat skolans inomhusmiljö

    Ett bord i vågiga former med fyra stolar står framför en grönskande vägg med hundratals växter.

    Guldpalm, murgröna och fredskalla har förbättrat inomhusmiljön för skolans elever. Torsdagen den 23 september invigdes Timrå gymnasiums gröna klassrum i samverkan med Mittuniversitetet.

    Utrustad med jord och kruka planterade barn- och utbildningsnämndens ordförande Lisbeth Eklund (S) symboliskt en stickling när gymnasiet idag visade sitt gröna klassrum.

    – Vi hoppas att miljön ska inspirera fler att integrera växter i sina lokaler för en ökad trivsel, säger Susanne Wåger, rektor på Timrå gymnasium.

    Rummet är ett resultat av ett forskningsprojekt tillsammans med Mittuniversitetet, som tog sin början 2019. Totalt har cirka 50 elever från Naturvetenskapsprogrammet deltagit i studien, som bland annat visar att växterna bidragit till bättre studiemiljö och ökad trivsel.

    Forskningskonceptet kallas DEVA och står för Design, Energi, Växter och Atrium för en hållbar inomhusmiljö.

    Elever vill sköta om växterna

    Hundratals växter pryder väggarna i klassrummet. Närmare bestämt 220 stycken.

    – Det har blivit lite av en grön oas dit eleverna dras. Många kommer hit för att varva ner på rasterna eller för att de vill sköta om växterna, säger Peter Bergström, lärare i naturvetenskap och biologi vid Timrå gymnasium.

    Men DEVA handlar inte enbart om gröna växter. Borden är designade i vågiga former och växterna omges av ett bevattningssystem i mondrianmönster.

    – Vi jobbar med alla parametrar och försöker på så sätt öka naturkänslan. Vi ser att det här kan ge välbefinnande och ökad kreativitet. Det är befrämjande för utbildningsmiljön och skolan kan koppla ihop det med undervisningen i naturvetenskap, säger Lars-Åke Mikaelsson, universitetslektor vid institutionen för ekoteknik och hållbart byggande på Mittuniversitetet.

    ”Finns många möjligheter att spinna vidare”

    Utanför klassrummets fönster trängs granar, tall och björk. Närheten till skogen gör naturkänslan i rummet mer påtaglig.

    – Det finns många möjligheter att spinna vidare på konceptet och närheten till naturen, fortsätter Peter Bergström.

    Och flera aktiviteter är redan planerade. Under höstterminen ska rummets inomhusmiljö genomgå fysikaliska mätningar, som sedan ska kunna användas i undervisningen.

    – Rent pedagogiskt tror jag att vi har jättevinster i det här, för att vi har allt så nära till hands. Men det största mervärdet är nog att eleverna vill komma hit, i en tid då många vill bort från skolan, avslutar Peter Bergström.

    Ett bord i vågiga former med fyra stolar står framför en grönskande vägg med hundratals växter.
    Puffbild liten 290x160
    Ett bord i vågiga former med fyra stolar står framför en grönskande vägg med hundratals växter.
    Puffbild mellan 290x250
    Ett bord i vågiga former med fyra stolar står framför en grönskande vägg med hundratals växter.
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Dubbelklicka i den röda rutan nedan för att välja vilka kontaktkort som ska visas.

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Timrå gymnasium
    Gymnasievägen 2
    861 82 TIMRÅ


    Telefon: 060-16 32 66
    E-post: gymnasiet@timra.se

    Följ oss

    Facebook


    Kontakta oss

    Timrå gymnasium
    Gymnasievägen 2,

    861 82 TIMRÅ

    Växel: 060-16 32 66

    E-post: gymnasiet@timra.se

    Följ oss

    Facebook